share

DJ Lucien Foort over zijn carrière en UBeat Academy

In het voorjaar van 2020 startte ToBe en Popcentrale met de UBeat Academy. Een plek om de fijne kneepjes te leren van het produceren van elektronische muziek. DJ en producer Lucien Foort is oprichter van UBeat en draagt zijn jarenlange ervaring op deze manier over aan iedereen die het maken van elektronische muziek naar een hoger level wil brengen. Niet alleen muzikaal kun je een hoop van hem leren, hij kan je ook alles vertellen over hoe het eraan toegaat in de muziekindustrie. Lees hier zijn bijzondere verhaal.

Ella Fitzgerald was een Amerikaanse jazz zangeres die alom werd geroemd voor haar ‘perfect pitch’, haar ritmiek, haar emotie, maar bovenal haar uitspraken. ‘It’s not where you’re from, it’s where you’re going’, is een van haar bekendste quotes. En daarmee wil ik dit schrijven openen want de reis die ik heb afgelegd en die ik nog af te leggen heb, is een bijzondere. De reden dat je dit leest heeft te maken met een aantal zaken. Allereerst het doorzettingsvermogen van vriend/collega Sjoerd van Lee (ToBe en Popcentrale). Die heeft mij zo’n drie jaar geleden gevraagd eens te komen sparren (zoals hij dat altijd mooi zegt) over een elektronische uitbouw van het muziekaanbod bij de Popcentrale en ToBe.

Ik, die al geruime tijd geleden naar Rotterdam was gevlucht, zat daar niet zo op te wachten. Dordrecht immers, was die stad waar ik al mijn muzikale ambities via de Oude Maas, Merwede, Wantij en Noord heb zien wegvloeien omdat er geen haan kraaide naar muzikale vernieuwing. En ik zou hetzelfde hebben gedacht, ware het niet dat ik op jonge leeftijd heb mogen ervaren hoe de wijde wereld eruit ziet door op mijn 21e een wereldhit te scoren.

Jong
Waar je zou verwachten dat dit één groot feest was, kan ik je verzekeren dat ik me nimmer zo angstig, desolaat en ontheemd heb gevoeld als toen. Gewoon te jong, te onervaren of gewoon te van alles. Eenentwintig jaar, wat weet je nou? Maar goed, na die ervaring dacht ik anders, dit paste niet meer bij Dordt en ik volgde mijn hart door het 20 kilometer noordelijker hogerop te zoeken. Want in Dordt heerste het geloof wat iedereen in Nederland weet te vertellen: “Hoe Dichter Bij Dordt, Hoe Rotter Het Wordt.”

Oorsprong
Hoe irritant is dat? Dat ze dat mantra zelfs tot in Groningen direct als reflex opdreunen als je zegt dat je in het laagste plekje van Zuid-Holland-Zuid geboren bent. Dan wil ik wel even toevoegen dat de huidige housemuziek die je voorbij hoort draven op dominante stations als Radio U Weet Zelf Wel, mede zijn oorsprong heeft in een klein straatje in Dordrecht genaamd de Dolhuisstraat. Precies, in het voormalige gekkenhuis van Dordt genaamd het Dolhuis. Daar waarvan men fluistert dat er een ondergrondse gang loopt van de Grote Kerk tot aan het voormalige gesticht omdat men niet met de internetgekkies van toen over straat durfde. De stijlen die Paul Elstak en in zijn kielzog een hoop organisaties als B2S, Thunderdome, Decibel, Q-Dance en ga zo maar door hebben doorontwikkeld, kwamen van de hand van een viertal producers. Ik weet het, want ik was één van hen.

Revolutionair
Maar doordat in Dordt er geen haan naar onze muziek kraaide, gingen we de resident DJ’s (Paul Elstak, DJ Rob & MC Joe) van het Rotterdamse Parkzicht onze platen maar geven. En ja, die wisten er wel raad mee (ook wel een beetje geholpen door de zich indrinkende Feyenoord supporter die zondagochtend vanonder de Euromast zo de Kuip in liep. Roerige tijden, geef ik toe). Maar revolutionair zeker, want deze muziek is toch ’s Neerlands bekendste exportproduct geworden. Kijk maar even naar de Quote500 noteringen van onder anderen Tiesto, Armin Van Buuren, Martin Garrix en Hardwell. Als je nu Gabber opzoekt op Wikipedia, dan zie je collega Paul Elstak genoemd staan als een van de grondleggers. Ik hou van Paul en het is een van mijn beste gabbers, maar het blijft toch een beetje Madame Jeanette in mijn oog. Want over het Dolhuis hoor je niets.

Statenplein
Ik heb er inmiddels vier wereld tournees opzitten, heb residencies gehad in alle wereldclubs op alle continenten zoals Ministry Of Sound, Gatecrasher en Slinky, heb Essential mixes gemaakt voor de BBC en heb Gabber, Progressive House, Techno en Tech House mede mogen ontwikkelen. Ben 3FM radio DJ geweest. Ben degene geweest die mede verantwoordelijk was voor de eindshow op het Statenplein op de eerste Koningsdag nieuwe stijl en ben daarmee één van de maar vijf DJ’s die ooit voor onze Koning heeft mogen spelen.

UBeat Academy
Uiteindelijk ben ik gezwicht voor de aanbieding van Sjoerd die me verzekerde dat we onze handen ineen kunnen slaan en wel die autoriteit kunnen zijn door te claimen dat je elektronische muziek gewoon moet kunnen leren op je lokale muziekschool. En nee, niet alleen maar boem boem boem. Maar die essentiële synthese les waarin je leert dat modulatie in een synthesizer vergelijkbaar is met die modulatie van een viool. Dat je leert hoe je akoestische drums kunt opnemen in een digitale sampler en daarmee hybride kunt produceren. Gewoon hoe je marktconform moet kunnen denken, leren en ageren. En ik heb zelf saxofoonlessen gevolgd aan de Toonkunstmuziekschool. ToBe tegenwoordig, zeg je? Ella had een punt. “It’s where you’re going that is important.” But I’m also from Dordrecht so I know where we come from!

UBeat Academy MEER INFO >>
Start UBeat 5 juni 2021 MEER INFO & INSCHRIJVEN >>

ToBe Tipt